Influencer Marketing

Trendy 2018

9 NAJWAŻNIEJSZYCH TRENDÓW INFLUENCER MARKETINGU 2018                                                        i co one oznaczają dla firm

 W ciągu zaledwie kilku lat, influencer marketing przeszedł drogę od bycia dodatkowym kosztem w budżetach marketingowych wielu marek, do swojej własnej kategorii reklamy cyfrowej. U progu roku 2018 prognozuje się, że przestrzeń influencer marketingu ma poszerzyć swój zakres, zwiększyć zasięg i wzmocnić wpływy.

Chociaż perspektywa wzrostów przynosi wiele ekscytujących możliwości, pojawią się również nowe wyzwania: od mierzenia zwrotu z inwestycji (ROI), przez fałszywe konta influencerów po zmieniające się technologie i platformy. Rozpoczynający się rok będzie miał duże znaczenie zarówno dla influencerów, jak i marek, które z nimi współpracują.

1. Influencer Marketing kontynuuje swój kosmiczny wzrost

W przestrzeni influencer marketingu nie brakuje sukcesów, ale niektóre firmy dopiero teraz zdają sobie sprawę z tego, jak jest istotny.
W latach 2013-2016 doszło do 90-krotnego wzrostu liczby wyszukiwań hasła "Marketing Influencer" w Google, a zaledwie w ciągu pierwszych dziewięciu miesiecy 2017 r.  ta liczba została podwojona. W tym samym czasie liczba wyszukiwań hasła "Instagram Influencer" wzrosła ponad trzykrotnie. Przyczyn rosnącego zainteresowania jest wiele, ale podstawowa zasada leży u podstaw: Influencer Marketing działa w przypadku wszystkich rodzajów marek.

Zgodnie z prognozami na 2018r. budżety przeznaczone na influencer marketing zostaną zwiększone. Jak zmienią się kwoty w ciągu najbliższych 12 m-cy?
Influencer Marketing Hub przeprowadziło ankietę wśród marketerów a jej wyniki pokazują, że 2/3 badanych zadeklarowało, że ich budżet wzrośnie.
W miarę nasycania się przestrzeni, marki bez jasno określonej strategii influencer marketingu będą miały coraz większe trudności z zaistnieniem. Dla firm już obecnych w tej przestrzeni, szukanie sposobów zmaksymalizowania wpływu ich kampanii, a także odróżnienie się od konkurencji, stanie się kluczowe.


2. Wzrośnie popyt na Influencerów i wartość ich usług
Wraz ze wzrostem zapotrzebowania na influencerów wzrasta również koszt ich usług. Dawid Woliński (ponad 290 000 obserwujących na Instagrami) mówi, że marki codziennie zgłaszają się do niego, prosząc, aby nawiązał z nimi współpracę. Jednak według Dawida nie chodzi wyłącznie o pieniądze. Rozważa pracę wyłącznie z firmami, które  są odpowiednie dla niego i grupy osób, które go obserwują.
Dawid przyznaje jednak, że wraz ze wzrostem jego wartości wzrosły również jego stawki. Jego przykład nie jest anomalią w ciągle zmieniającej się przestrzeni influencerow. Wiele osobistości internetowych zaczyna dostrzegać swoją wartość jako twórców, a firmy rozsądnie budują swoje relacje.



3. Wraz ze wzrostem inwestycji na Influencer Marketing, wskaźniki KPI i ROI stają się coraz ważniejsze
Podczas gdy wiele firm rozumie pozytywny wpływ influencer marketingu na ich markę, niektóre wciąż niepokoją się wynikami, które postrzegają jako mgliste lub niepotwierdzone. Na szczęście istnieje wiele strategii i technik, które można wdrożyć, aby pomóc firmom w śledzeniu kluczowych wskaźników wydajności (KPI) i zwrotu z inwestycji (ROI).
Śledzenie KPI i ROI odbywa się poprzez zrozumienie odpowiednich narzędzi metrycznych dla konkretnej kampanii, najlepszych praktyk dla integracji danych i szczegółową ocenę wyników. Niezależnie od tego, czy chodzi o budowanie świadomości marki, oferowanie kuponów z kodami, czy kierowanie użytkowników do niestandardowych hashtagów, współpraca z marketerami, którzy wiedzą, jak zapewniać wszechstronną analizę, może owocować spostrzeżeniami wykraczającymi poza sam zasięg kampanii i wchodzić w obszar ogólnego zachowania odbiorców.


4. Wideo w Influencer Marketingu stanie się kluczowe w dotarciu do odbiorców online
W 2018 r. wideo stanie się jeszcze ważniejsze w budowaniu zasięgu cyfrowego. Według badań cytowanych w Business Insider, wideo może być dwa razy skuteczniejsze w napędzaniu sprzedaży niż reklamy tekstowe. Co więcej, w raporcie wskazano, że osoby, na które wpływ mają filmy, są zazwyczaj aktywnymi kupującymi.
Platformy mediów społecznościowych dobrze znają statystyki, o czym świadczy ich ciągłe inwestowanie w nowe usługi wideo. W zeszłym roku Instagram uruchomił "Stories", aby konkurować z popularną, korelacyjną funkcją dostępną na Snapchacie. Facebook, największa na świecie sieć społecznościowa, ogłosiła niedawno "Watch", który będzie miał premierę z kanałami wideo dla celebrytów i producentów treści premium, ale ostatecznie stanie się "platformą dla wszystkich twórców i wydawców, którzy znajdą odbiorców, zbudują społeczność pełną pasji fanów i chcą zarabiać pieniądze za swoją pracę."
Eksperci Mediakix przewidują, że firmy zwiększą inwestycje w reklamę wideo w nadchodzącym roku. Jednak w coraz bardziej zatłoczonej przestrzeni, widoczność i zaangażowanie nie zawsze są proporcjonalne do wydanych pieniędzy. Ci, którzy rozumieją swoich odbiorców i znajdą sposób na bezpośrednie zaangażowanie się w relację z nimi, będą mogli liczyć na największy zwrot z inwestycji.


5. Kontynuacja spadkowego trendu Snapchata
Oto kilka statystyk z podsumowania zarobków Snapchata w Q3:
• Kwartał po kwartale dzienny wzrost liczby aktywnych użytkowników spowolnił zaledwie                   do 3% i był najniższy jakiego kiedykolwiek aplikacja doświadczyła
• Snap odnotował 60-procentowy spadek stawek reklamowych w ubiegłym roku
• Straty kwartalne Snapa potroiły się w ciągu jednego roku
Dodatkowo, Mediakix ostatnio porównał publikowanie wideo przez najbardziej wpływowych Influencerów na Snapchacie i na Instagramie i znalazł podobny trend. Badania wskazują, że użycie Snapchat Stories zmniejszyło się o 33% w ciągu zaledwie 6 miesięcy.
Wprawdzie dla Snapchata utrzymywanie relacji z Influencerami nie zawsze było priorytetem, jednak w ciągu ostatnich kilku miesięcy Snapchat podjął kroki, aby stać się bardziej przyjaznym dla Influencerów, na przykład wdrożył weryfikację dla największych Influencerów nie będących celebrytami. Co więcej, począwszy od 2018 r. Snap twierdzi, że oferuje swoim głównym twórcom możliwości monetyzacji i opcje dystrybucji.
Jeśli spowolnienie Snapa będzie trwało, budżety reklamodawców będą nadal przesuwane na inne platformy. Jednak dążenie do budowania pozytywnych relacji z Influencerami może być tym, czego platforma potrzebuje, aby przeciwdziałać spadkowi.


6. 2018 to rok Instastories?
Rok 2017 miał być rokiem "live" wideo. Podczas gdy zaangażowanie z pewnością wzrosło, funkcja ta nie była lekarstwem, które niektórzy przewidywali. Mimo tego, wielu prognostów patrzy w przeszłość na technologie takie jak 360, wirtualna i rozszerzona rzeczywistość jako kolejną nową, wielką rzecz. Jednak problemem wielu prognoz dotyczących mediów społecznościowych jest to, że często bywają błędne.
W roku 2017 Snapchat stał się platformą mediów społecznościowych do oglądania, która wzbudziła ogromne zainteresowanie mediów i rozpoczęła udany debiut giełdowy. Jednak, jak pokazują najnowsze raporty najlepsi Influencerzy publikują dwa razy więcej na Instagram Stories, niż na Snapchat Stories. Użytkownicy rynku cyfrowego mają świadomość, jak zmienny może być krajobraz, gdy pojawiają się nowe technologie, platformy ewoluują, a użytkownicy zmieniają swoje nawyki.
W dzisiejszym obszarze mediów społecznościowych, firmy muszą bardziej niż kiedykolwiek zauważać tendencje i ich zmiany. Aby uniknąć bycia ignorowanym przez pojawiające się trendy, marki powinny nadążać za nowościami branżowymi, dostosowywać się do sugestii najlepszych Influencerów i współpracować z renomowanymi agencjami, które mają doświadczenie w dostarczaniu wyników w różnych warunkach.


7. Instagram przekracza próg 1 miliarda użytkowników
W kwietniu Instagram ogłosił, że osiągnął kamień milowy - 700 milionów użytkowników. Zaledwie cztery miesiące później dodano kolejne 100 milionów. Przy obecnym tempie wzrostu, Instagram ma przekroczyć 1 miliard użytkowników w roku 2018.
Influencer marketing na Instagramie to obecnie przemysł o wartości 1 miliarda dolarów, który może osiągnąć 2 miliardy dolarów do 2019 roku. Ta gigantyczna platforma oferuje niesamowite możliwości współpracy pomiędzy Influencerami i firmami, ale w związku ze znaczącym wzrostem liczby sponsorowanych postów, szacowanym na 24,2 miliona, problem przebijania się przez szum komunikacyjny staje się rzeczywistością.
Aby wyróżnić się w nadchodzącym roku, Influencerzy i marki będą musieli budować relacje, projektować kampanie i tworzyć plany dystrybucji, które przewyższają ich bezpośrednich i pośrednich konkurentów .




8. Fałszywe konta i zaangażowanie na Instagramie
"Głupiec i jego pieniądze szybko się rozstają." - Thomas Tusser
Nie trzeba być głupcem, aby stracić budżet marketingowy w mediach społecznościowych - często nie docenia się wyrafinowania tej przestrzeni i polega na automatyzacji. Jak pokazały badania przeprowadzone przez Mediakix, zbudowanie fałszywego konta na Instagramie z płatnymi obserwatorami jest stosunkowo łatwe. Może to być trudna i kosztowna lekcja dla marek, które uważają, że powierzchowne dane dotyczące kont, jak np. liczba followersów są wystarczającym standardem.
Aby uniknąć "Instaskamów", ważne jest, aby firmy włączały się w hermetyczny proces sprawdzania Influencerów - szczególnie w przypadku mniejszych i mniej znanych kont. Aby upewnić się, że twój budżet został odpowiednio alokowany, nie polegaj na automatycznych procesach. Zamiast tego współpracuj z firmami, które mają głęboką wiedzę, silne relacje i doświadczenie w przestrzeni influencerów.


9. Wybór pomiędzy Makro i Mikro Influencerami będzie dla marek strategiczny
Zalety i wady współpracy z mikro i makro influencerami były często komentowane w ciągu ostatnich miesięcy. Kilka badań wykazało, że mikroinfluencerzy osiągają wyższe wskaźniki zaangażowania od markroinfluencerów.
Jednakże, Mediakix niedawno przeprowadził badania oceniając 16 marek jednocześnie reklamujących się zarówno z influencerami działającymi w skali mikro, jak i makro i odkrył, że makroinfluencerzy mogą być zdecydowanie lepsi dla marek na Instagramie pod względem lajków, komentarzy i zasięgu. Co więcej, otrzymują oni porównywalne wskaźniki zaangażowania jak mikroinfluencerzy.
Marketerzy będą nadal rozważać wady i zalety czynników wpływających na atrakcyjność mikro i makro w 2018r. (w tym większe prawdopodobieństwo fałszywych obserwatorów i zaangażowania w przypadku mikroinfluencerów), aby docelowo wybrać odpowiednią kombinację tych dwóch grup, zgodną z celami kampanii.
Dodatkowo, analiza danych będzie strategicznym wymogiem przy podejmowaniu decyzji  o wyborze między osobami o wpływach makro i mikro. Dzięki dalszym badaniom marketerzy pogłębią wiedzę na temat kosztów, korzyści i wskaźników KPI związanych z influencerami z tych obydwu grup.


więcej interesujących artykułów na temat INFLUENCER MARKETINGU znajdziesz w WARTO WIEDZIEĆ

MediaTalk Sp. z o.o.
ul. Konstruktorska 11
02-673 Warszawa
woj. mazowieckie

Kontakt

email: kontakt@mediatalk.pl
tel: +48 664 950 409
Godziny pracy:
poniedziałek-piątek 8:00-16:00