Jak zrobić audyt swojego konta na Instagramie?

Audyt konta na Instagramie to tak naprawdę nic innego, jak przeprowadzenie kontroli, która pomoże Ci sprawdzić, co robisz dobrze, a co warto poprawić, by Twój profil przyniósł maksymalne korzyści.  

Jeśli masz konto firmowe na Instagramie i zależy Ci na zbudowaniu profesjonalnego wizerunku oraz realizacji określonych celów biznesowych, warto takie audyty robić regularnie. Dzięki nim sprawdzisz, czy pracujesz skutecznie, czy realizujesz strategię i czy wysiłek, jaki wkładasz, naprawdę przekłada się na wyniki biznesowe.  

Dowiesz się, które działania są rzeczywiście potrzebne, a które lepiej wyeliminować, bo tylko zabierają czas i energię, a nie przynoszą wymiernych rezultatów.  Możesz też skontrolować, czy zachowujesz spójny wizerunek, budujesz zaufanie odbiorców i dobrze prezentujesz ofertę. Czyli audyt konta na Instagramie może dostarczyć Ci potężną dawkę niezbędnych informacji. Poniżej podpowiemy Ci, jak go zrobić, by zoptymalizować Twoją działalność. A zatem do dzieła.  


1. Najpierw ustal cele, które chcesz zrealizować

Musisz dokładnie wiedzieć do czego będzie służyć Twoje konto na Instagramie, by móc potem sprawdzać poziom realizacji założonych celów, postęp rozwoju  i działania, jakie zostały wykonane w tym kierunku. Czy celem jest zdobycie,  jak największej ilości followersów i zwiększenie zaangażowania? Czy dotarcie  do określonej grupy odbiorców? A może zwiększenie sprzedaży produktów czy usług? Wszystko możesz potem sprawdzić, by zobaczyć, czy Twoje wysiłki przyniosły oczekiwane rezultaty i w jakim stopniu. I mieć możliwość na bieżąco wprowadzać zmiany w swojej strategii.  


2. Przyjrzyj się grupie twoich odbiorców

To Ci pozwoli bardziej zrozumieć ich potrzeby. W jakim są wieku, gdzie mieszkają, ile zarabiają, czym się zajmują, interesują, jak spędzają czas itd. Twoje konto na Instagramie ma dotrzeć z komunikacją właśnie do nich i dzięki znajomości odbiorców, łatwiej będzie kontrolować, czy dobrze dobierasz treści i Twoje komunikaty są zgodne z oczekiwaniami danej grupy docelowej. Czy konsekwentnie używasz właściwego języka i obrazów. W tym wypadku robienie regularnych audytów bardzo się przydaje, bo częstym błędem, jaki popełniamy  jest zapominanie do kogo tak naprawdę chcemy dotrzeć. I wtedy, choć zamieszczamy najwspanialsze treści i najpiękniejsze zdjęcia, nasze komunikaty mogą trafiać kulą w płot, bo nie są odpowiednie dla danych odbiorców. 


3. Sprawdź opis swojego profilu na Instagramie

Od niego zależy pierwsze wrażenie, jakie wywierasz na użytkownikach. Masz 150 znaków – czy na pewno dobrze je wykorzystałeś? Czy opis profilu w pełni odzwierciedla Twoją markę? Opisuje kim jesteś i co robisz? Jest napisany prostym, zrozumiałym i zwięzłym językiem? Czy używasz słów i stylu charakterystycznego dla Swojej marki? Czy komunikat o Tobie jest spójny na wszystkich platformach, których używasz? 

Koniecznie sprawdź link do twojej strony. Czy działa i jest aktualny? Ponieważ Instagram zapewnia użytkownikom tylko jeden klikalny link, odpowiedz sobie, czy optymalnie wykorzystujesz tę możliwość. Wiele firm regularnie zmienia ten link, by propagować najnowsze treści lub promocje produktów. Influencerzy zaś używają go do przekierowania swoich followersów na stronę firmy, której kampanię prowadzą. 


4. …i zdjęcie profilowe

Zdjęcie profilowe jest pierwszą rzeczą, na którą użytkownicy zwracają uwagę. Dlatego najlepiej zamieścić tam aktualne logo Twojej firmy. Upewnij się, czy ma preferowany rozmiar (180 x 180 pikseli), to najlepszy format zarówno do użytku w Internecie, jak i na urządzeniach mobilnych.


5. Oceń spójność Twojego profilu z marką

Firmowe konto na Instagramie różni się od osobistego głównie tym, że przekazuje odbiorcom charakter marki. Powinno więc pomagać w konsekwentnym budowaniu jej wizerunku, wzbudzać zaufanie do firmy i budować jej rozpoznawalność. Dlatego sprawdź, czy profil jest spójny ze strategią i z innymi kanałami marketingowymi Twojej marki. Ma ten sam wygląd i klimat. Robiąc audyt, oceń, czy publikowane obrazy mają wybraną paletę kolorów i określony styl, czy używany język jest zgodny z ustaleniami, czy pojawiają się konkretne hashtagi i charakterystyczny sposób interakcji z odbiorcami. Ważne, aby wszystko tworzyło indywidualny styl marki.


6. Przeprowadź test 9 postów

Postaw się w roli odbiorcy. Obejrzyj ostatnie 9 publikacji, czyli to, co po raz pierwszy widzą użytkownicy, gdy wchodzą na Twój profil na Instagramie. Czy o razu widać, czym się zajmujesz i co oferuje Twoja marka? To bardzo ważne, by obserwatorzy zrozumieli, czego mogą się spodziewać. Oceń też profil pod względem jakości. Sprawdź, czy zdjęcia mają dobrą rozdzielczość i wyróżniają się estetyką ujęć, a posty są wartościowe. I na koniec odpowiedz sobie na pytanie, czy całość jest zgodna z określonym stylem i wizerunkiem marki.  


7. Dokładnie przyjrzyj się publikacjom

A teraz dokonaj analizy biznesowej ostatnich postów. Są spójne pod względem estetycznym, ale… czy na pewno odnoszą się do Twoich celów? Czy pomagają w ich realizacji? Są przemyślane czy przypadkowe? Sprawdź, które posty budzą największe zaangażowanie. Co je łączy? Ile mają komentarzy? Jak odkryjesz, że jeden rodzaj treści działa najsilniej na odbiorców, nie oznacza to wcale, że od dziś musisz zacząć publikować tylko taki kontent. Pamiętaj, że celem Twojego audytu konta na Instagramie jest nie tylko ustalenie, co działa, a co nie. Najważniejsze jest zrozumieć, dlaczego to działa, zidentyfikować czynniki,  które powodują zaangażowanie. Tylko wtedy ulepszysz strategię marki.  


8. Przeanalizuj podpisy

Podpisy są bardzo ważne, bo właśnie one odsyłają odbiorców to Twojego kontentu. Pozwalają dodać kontekst do udostępnianych treści. Zastępują linki, których nie możesz tu zamieścić. Przeanalizuj najlepsze posty pod względem podpisów i szukaj podobieństw. Czy zawierają pytania? Czy kierują odbiorców do kliknięcia linku w Twoim profilu? Im więcej zrozumiesz, tym łatwiej ci będzie poprawić wyniki. 


9. Sprawdź hashtagi

Hashtagi są świetnym narzędziem, bo poszerzają Twój zasięg i pomagają zdobyć więcej użytkowników, którzy Cię interesują. Dzięki nim Twoje treści są łatwiejsze do organicznego wyszukania na platformie, więc odbiorcy mogą Cię łatwiej znaleźć. W każdym poście masz do wykorzystania do 30 hashtagów. Ważne jest, wybrać te odpowiednie. Pamiętaj też, żeby nie używać ciągle tego samego zestawu hashtagów i oczywiście wykluczyć te, które są zabronione przez Instagram. Skontroluj więc, czy dobrze dobierasz hashtagi, czy pasują do Twojej marki i odbiorców? Czy są dobrane do tematyki postów? Czy odpowiednio je zmieniasz, oprócz standardowych, dodajesz też własne - autorskie? Czy posiadasz hashtagi specyficzne dla Twojej marki i używasz ich konsekwentnie? Sprawdź swoje hashtagi i obejrzyj, gdzie i jak się wyświetlają. Z czasem możesz zachęcić odbiorców do wykorzystywania ich na swoich profilach.  

10. Nie narzucaj się z produktami

Twoje konto nie może się opierać się tylko na tym, że chcesz sprzedawać swój produkt na Instagramie. Ryzykujesz wtedy, że stracisz zaangażowanie i zasięgi. Dlatego ponownie przejrzyj posty i sprawdź, czy są zróżnicowane tematycznie. Czy zdjęcia produktów przeplatają się z innymi inspirującymi zdjęciami i wartościowymi treściami? Czy stosujesz różnorodne formaty typu video, bumerangi, karuzele i instastory? To wszystko Cię wyróżnia i buduje Twój wizerunek.  

11. Sprawdź, jak często publikujesz

Częstotliwość zamieszczania treści na Instagramie jest bardzo ważna, gdy chcesz pozyskać nowych obserwujących i zwiększyć zaangażowanie. Ale nie można też przesadzić w drugą stronę i zacząć spamować odbiorców ciągłymi postami. Optymalna ilość to 1-2 posty dziennie.  


12. Wyklucz fałszywych obserwujących

Przyjrzyj się dokładnie, kto Cię obserwuje. Na każdym koncie na Instagramie jest sporo fałszywych, pustych i nieaktywnych kont. Posiadanie fałszywych followersów, nawet jeżeli ich nie kupiłeś, niekorzystnie wpływa na odbiór Twojej marki. Skorzystaj z darmowego narzędzia Instagram Audit Tool (Fałszywy obserwator i weryfikator wiarygodności odbiorców). Gdy znajdziesz fałszywych obserwujących, możesz ich zablokować, by przestali Cię obserwować.  Wtedy unikniesz ewentualnych kłopotów.  


13. Oceń swoje interakcje z użytkownikami

Twoi followersi powinni czuć, że zależy Ci na nich i szanujesz ich zdanie. Sprawdź więc, czy reagujesz na komentarze w rozsądnym czasie, czy prowadzisz z nimi autentyczne rozmowy. Staraj się, to robić na bieżąco, ale sprawdzaj też starsze posty w celu otrzymywania nowych komentarzy. Regularnie przeglądaj skrzynkę i odpowiadaj na wszystkie bezpośrednie wiadomości tekstowe, żeby nie dać ludziom odczuć, że ich ignorujesz. 


14. Doceniaj najwierniejszych fanów

Twoja społeczność na Instagramie składa się z grupy fanów, ale pamiętaj, że są tam też super fani, których warto docenić, bo mogą zostać Twoimi najlepszymi ambasadorami. Sprawdź, czy lubisz i komentujesz otagowane i opatrzone hashtagiem posty z Twoją marką? To bardzo ważne, bo świadczy, że ludzie  na tyle cenią Twoją, by się nią dzielić. Czy udostępniasz publikacje Swoich fanów? To im pokazuje, że są dla Ciebie ważni. Pomyśl też, jak możesz uhonorować grupę swoich najbardziej zaangażowanych obserwatorów. Może zaproponujesz im testowanie nowych produktów albo zaoferujesz specjalną zniżkę?  


15. Zidentyfikuj influencerów dla swojej marki

Spójrz na konta, które obserwujesz. Czy śledzisz odpowiednie osoby na Instagramie? Czy nawiązujesz z nimi odpowiedni kontakt? Pamiętaj, że oni mają wpływ na popularność Twojej marki. Zrób listę uznanych influencerów na Instagramie, którzy byliby odpowiedni dla Ciebie, najlepiej takich, którzy widzieli już Twój profil i skomentowali posty. Świadczy to, że znają Twoją firmę i możesz łatwo nawiązać z nimi współpracę. Warto więc uwzględnić to w Twojej strategii. 



Adres

MediaTalk Sp. z o.o.
ul. Konstruktorska 11
02-673 Warszawa
woj. mazowieckie

Kontakt

email: kontakt@mediatalk.pl
tel: +48 664 950 409
Godziny pracy:
poniedziałek-piątek 8:00-16:00