JAK MIERZYĆ SKUTECZNOŚĆ KAMPANII INFLUENCER MARKETINGU?
Coraz więcej marek decyduje się na prowadzenie kampanii z influencerami na Instagramie. Nic dziwnego, bo Instagram rośnie zdecydowanie szybciej niż inne media społecznościowe i korzysta z niego już prawie 6,5 miliona Polaków!
Stanowi więc doskonałą platformę dla działań marketingowych. Ale jest jedno zagadnienie, które nurtuje marketerów i klientów. Jak mierzyć skuteczność kampanii na Instagramie? W jaki sposób to robić i co brać pod uwagę? Wzrost zaangażowania, liczbę zdobytych followersów, ruch na stronie, dotarcie do grupy docelowej? Wskaźników do mierzenia skuteczności działań jest tak dużo, że łatwo się zgubić. Instagram dostarcza nam coraz więcej danych, które warto wykorzystać. Przygotowaliśmy więc mały przewodnik z podsumowaniem i wyjaśnieniem wskaźników, które mierzymy w naszych kampaniach:
Postawowe wskaźniki KPI pomagające ocenić skuteczność kampanii influencer marketingu to:
Zasięg
Najbardziej znanym i powszechnie stosowanym KPI jest zasięg "po follow" czyli nic innego jak suma followersów influencerów biorących udział w kampanii. Należy zwrócić uwagę na fakt, iż nie jest to zasięg unikatowy, tzn. w grupie followersów znajdują się osoby, które obserwują więcej niż jednego influencera w danej kampanii. Ważne jest także to, że ten wskaźnik nie odzwierciedla wielkości widowni, do której dotarły posty. Realny zasięg kampanii, nazywany też zasięgiem postów bazuje na algorytmie instagrama, który podlega częstym zmianom. Obecnie posty influencerów docierają średnio do 12-18% ich obserwujących. Można więc przyjąć założenie, że przy zasięgu po follow 1 mln, zasięg realny to ok. 150 tyś osób
Zaangażowanie
Zaangażowanie użytkowników pokazuje, jak bardzo nasza treść była dla nich interesująca lub wartościowa. Ten punkt jest także istotny ze względu na obecne algorytmy Instagrama, który różnicuje zasięgi postów w zależności od liczby i rodzaju reakcji użytkowników.
Zaangażowanie jest ściśle związane z tzw. wskaźnikiem zaangażowania. To taki wspólny mianownik służący prostemu porównaniu infuencerów. W zależności od liczby fanów i dokonanych przez nich interakcji możemy stwierdzić, który był skuteczniejszy.
Wyświetlenia
W przypadku postów natywnych w feedzie instagramowym, w statystykach pod hasłem "wyświetlenia" widzimy sumę wszystkich wyswietleń posta. Zazwyczaj jest ona ok. 20% wyższa od zasięgu posta i oznacza to, że odbiorcy wyświetlili dany post więcej niż jeden raz.
W przypadku postów video w feedzie, wskaźnik "wyświetlenia" to liczba unikatowych wyświetleń posta video. W statystykach tego samego posta w pozycji "wyświetlenia" znajdziemy natomiast sumę wszystkich wyświetleń tego posta. Ta liczba zawsze jest większa, bo tak jak w przypadku postów ze zdjęciem, niektórzy odbiorcy wyświetlają video częściej niż raz.
Link w BIO
Instagram uchodzi za platformę, z której ciężko budować konwersje i ruch na stronę. Dzieje się tak głównie ze względu na brak mozliwości umieszczenia linków w postach. Jedyne miejsce w profilu, gdzie influencer może zamieścić link to jego BIO. Nie jest to idealne rozwiązanie, bo wymaga wizyty w profilu influencera, odnalezienia linka i kliknięcia. Z doświadczenia zdobytego po przeprowadzeniu i analizie wielu kampanii muszę przyznać, że kliknięcia w link z BIO, które są mierzalne nie są skuteczne. Z tego rozwiązania korzysta mniej niż 0,01% odbiorców kampanii.
Link w Insta Story - SWIPE UP
To zdecydowanie tajna broń w budowaniu skuteczności na instagramie! Rozwiązanie dostępne jest dla influencerów, którzy posiadają min. 10 tyś obserwujących. Z poziomu Instastory można kierować ruch na stronę klienta i ten ruch mierzyć. W statystykach IS widzimy liczbę kliknięć w link SWIPE UP. Dodatkowo otrzymujemy dane dotyczące liczby dotknięć naklejki tj. oznaczenia marki i/lub hasztaga.
Wskaźniki a skuteczność
Same wskaźniki mierzone na instagramie to jeszcze nie miara skuteczności kampanii.
Bezpośrednie reakcje na wezwania do działania kreowane przez Influencerów w mediach społecznościowych mogą być niezwykle skuteczne. Warto jednak przed każdą kampanią zastanowić się nad tym jakie efekty będziemy mierzyć i jak to zrobić. Dla przykładu influencerzy w komunikacji mogą promować konkurs marki i dobrym miernikiem ich skuteczności będzie liczba zgłoszeń konkursowych.
Kampanie z influencerami mogą być ukierunkowane na budowanie ruchu i przyrost obserwujących na profilu marki. W takich kampaniach warto sprawdzić wielkość grupy obserwujących przed kampanią, w jej trakcie i po zakończeniu kampanii.
Natomiast to, że czegoś zmierzyć nie można nie musi oznaczać, że nie działa. Mimo braku możliwości umieszczenia linków w postach, działania influencerów promujące nowy produkt budują świadomość tego produktu u odbiorców, a w trakcie trwania kampanii z influencerami można zauważyć wzrost ruchu organicznego na stronie marki. Co wydaje się logiczne: już samo pokazanie produktów w atrakcyjnym poście powoduje, że zwolennicy zaczynają szukać strony, na której można je kupić. Warto więc wykorzystać ogromny potencjał influencerów przy promocji marki.